Az 1500-as évek derekán járunk. Évtizedekkel
Luther, Kálvin és társaik után Európában folyamatosan nő a feszültség katolikusok
és protestánsok között, egymást követik a vallási háborúk, állandóak a
trónviszályok és az örökösödési háborúk az egyik vagy másik vallású képviselői
által támogatott lehetséges uralkodók között. Ebbe a korba születik bele Mária,
a francia Marie de Guise hercegnő és V. Jakab skót király lánya, Skócia leendő
királynője. Még egy hetes sincs, amikor elveszíti apját egy csatában, anyja
pedig szülőhazájába küldi abban a reményben, hogy ott nagyobb eséllyel éri meg
a felnőtt kort és lesz a dauphin felesége megerősítve ezzel a skót-francia
szövetséget.
A Laurie McCarthy és Stephanie Sengupta által
megalkotott, 2013 óta futósorozat Mária (Adelaide Kane) életét a francia udvarba való
visszatérésétől kezdődően követi nyomon, miután évekig nevelik apácák egy
kolostorban elrejtve a világ szeme elől. A tizenéves skót hercegnő egy
mérgezési kísérlet után a francia trónörökös menyasszonyaként visszatér az
udvarba, hiszen kiléte ismertté lett és így már a kolostorban sem lenne nagyobb
biztonságban. Az udvarban találkozik újra az időközben előnyére változó Ferenc
herceggel (Toby Regbo), illetve annak törvénytelen féltestvérével, a király
elsőszülöttjével, Sebastiannal (Torrance Coombs). A két férfi jelenléte
folyamatos bonyodalmakhoz vezet, Mária ugyanis mindkettejüket a szívébe zárja,
még ha nem is ugyanolyan módon, ráadásul a szerelmi zűrök mellett a királyi udvar
számos politikai cselszövéssel, vallási ellentéttel, pletykával, intrikával
szolgál unaloműzőnek, valamint olyan egészen különös részleteknek is szemtanúi
lehetünk, mint Nostradamus (Rossif
Sutherland) látomásai vagy Clarissa története. Máriának ebben a világban nem
elég egyszerű nőnek lennie, folyamatosan tekintettel kell lennie hazája
érdekeire, és csak ezután hallgathat a szívére is. Először királynő, azután
skót és csak legvégül nő, aki boldogságra áhítozik. Bizalmasai a hazájából vele
érkezett udvarhölgyei: Aylee (Jenessa Grant), Greer (Celina Sinden), Lola (Anna
Popplewell) és Kenna (Caitlin Stasey), de számos esetben még rájuk sem
számíthat, rengeteg döntést kell egyedül meghoznia úgy, hogy mindenkinek jó
legyen, miközben árgus szemmel figyeli az egész udvar. Hogy beleszeret Ferencbe
és a herceg viszonozza az érzéseit, kicsit sem teszi könnyebbé a helyzetét,
jegyessége ugyanis a háborús viszonyok miatt bizonytalan, és ha mindez nem
lenne elég, még a királyné, Medici Katalin (Megan Follows) is folyamatosan
meghiúsítani igyekszik a frigyet.
A sorozat itt – ott némi kis csavarral ugyan, de
meglehetősen élethűen mutatja be a tragikus véget érő királynő életének
eseményeit. Adelaide Kane igazán gyönyörű és remekül alakítja skót királynőt,
éppúgy képes határozott, tekintélyt parancsoló politikai figura lenni a kamerák
előtt, mint tanácstalan szerelmes fiatal lány. Toby Regbo sem kevésbé méltatlan
a szerepére, éppoly hiteles és valóságos minden egyes pillanatban, amikor csak
megjelenik a képernyőn, mint Mária. Ráadásul mindkét színész fiatal, a
képernyőn néha szinte még gyereknek látszanak, akik kénytelenek felnőtt módjára
viselkedni és cselekedni, mert ezt várja tőlük a környezetük.
Torrance Coombs egy olyan törvénytelen királyi
sarjat alakít, akiről egyetlen történelemkönyvben sem találtam említést, de
ettől eltekintve Bash helyzete kicsit sem könnyű. Idősebb fiúként végig kell
néznie, ahogy törvényes öccse megkapja a trónt és a hercegnőt is, de közben
képesnek kell lennie Ferenc testvérének és barátjának lenni, és képes rá. Rajta
kívül vannak még olyan szereplők jócskán, akik inkább a dráma és a cselekmény
kedvéért jelennek meg, nem azért, mert valóban részei is voltak egykor az
eseményeknek, azonban szerény véleményem szerint mindenkinek és mindennek
nagyon jól sikerült megtalálni a helyét és igazán érdemes a sorozatot
nézni.
A film látványvilága is említésre méltó. Igaz
ugyan, hogy az öltözködés például sokkal inkább látványos, semmint korhű, de
nagyon szép ruhákat sikerült készíteni, hogy élvezet nézni is őket. Akadnak fantasztikus elemek is – nem lövök le
poént, tessék nézni – de egészen egészséges mértékben, amikor még csak a néző
realitásérzékét piszkálják, és ébresztenek egy kis kételyt, mert nehéz
eldönteni, hogy vajon ez csak a korabeli hiedelmek, babonák, legendák és az
általános tudatlanság összjátéka, vagy több annál. Végezetül még a zenéjét is
figyelemre méltónak mondanám, nem kifejezetten fülbemászó, de egyszerű, odaillő
és szerethető.
A Reign-t bátran merem ajánlani bárkinek, aki
szereti a történelmi vonatkozású filmeket, de a romantikus szálak kedvelőinek
is bizonyára tetszene, akárcsak a drámai vagy fantasztikus elemeket
felvonultató jelenetekért rajongó nézőknek sem okoz csalódást. Érdemes rászánni
az időt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése