A trend folytatódik, kisebb csavarral. Szuperhősös film, képregényre alapozva - megvan. Sok CGI, sok - esetenként kissé bugyuta - poén és utalgatás egyéb hasonló filmekre - megvan. Néhány ismert név, hogy legyen mi húzza a filmet - megvan. Nagyon hangulatos trailerek, azokból is majd’ féltucat, hogy az elmúlt háromnegyed évben mindenki lássa legalább egyszer, aki beült a mozikba - megvan.
És akkor adtak hozzá egy csepp extra hozzávalót, mint a Powerpuff Girlsnél - vagyis ezúttal a rosszfiúk lesznek a jófiúk. Olyat mostanában már láttunk, hogy ez fordítva történt (lásd: Batman v Superman, Captain America: Civil War), ilyet ritkábban (Guardians of the Galaxy), úgyhogy még ún. szemi-új hatásról beszélhetünk (főleg azok számára, akik nem néznek meg minden egyes valamirevaló filmet a moziban).
Ez az év egyik filmje. Az is elmegy rá, akit úgy egyébként nem is érdekel annyira. Egyesek elmennek, mert Jared Leto az új Joker. Mások elmennek, mert Margot Robbie nagyon jónak ígérkezik, mint Harley Quinn. Sokan elmennek, mert képregény, mert DC, mert akció. Mások elmennek, mert azok, akik elmennek Jokerért, Harley Quinnért, vagy mert simán szeretik a DC-t, hívják őket. Szóval végül elég sokan ott kötnek ki, székük mellett egy colával, kezükben popcornnal.
Akik pedig utána kijönnek róla, két táborra oszlanak. Ami mindig megtörténik, de ezúttal mintha élesebb lenne a határ közöttük. Van, aki nagyon szídja, van, aki imádja. Nézzük csak meg rottentomatoes-on. A kritikusok 26%-ot adtak neki, míg a nézők 67%-t (bár a RT-os kritikusok híresek a népszerűtlen véleményükért). Persze, a nézők között ott vannak azok az istenkáromlók is, akiknek fogalmuk sincs, mi a különbség a DC és a Marvel között, és csak élvezik a robbantgatásokat, meg a poénokat - amiknek a felét nem is érthetik -, úgyhogy aztán otthon rányomnak egy öt csillagot és két nap múlva meg ne kérdezd tőlük, hogy mit láttak.
Természetesen ezek csak számok. Senkit sem szabad túlságosan befolyásoljon, mert végül úgyis azzal maradunk, amit láttunk és amit gondolunk.
Miről is szól azon túl, hogy egy rakás rosszfiút kiemelnek egyenként a rosszfiúk szupertitkos börtönéből, és elhelyeznek egy nem túl elmés világvége-kontextusban? Nos, nem sok. Körülbelül ennyiről. Az elején bemutatják a szereplőket, amivel gyakorlatilag meggyőznek, hogy miért is őrültség kiengedni őket. Aztán kiengedik őket. Az egészben az igazán fájó az, hogy a világvége pont azzal megakadályozható lett volna, ha nem kezdik el piszkálni ezeket a nem kicsit labilis embereket.
Spoilerek nélkül még előljáróban vannak megválaszolandó, égető kérdések. Jó-e az új Joker? Nos, ez erősen vitatható. Én, mint aki szereti általában Jared Letot úgy színészileg, mint zeneileg (láttátok már a Dallas Buyers Clubot?), szerettem volna felpofozni. Vagy legalább jól megrázni. Látszott rajta, hogy mennyire készült, mennyire beleélte magát - és mennyire túllőtt a célon. Már a film előtt kiszűrődött híresztelések alapján, miszerint zaklatta a stábot, kéretlen, obszcén és durva volt, mindezt pedig a method actingre fogta, sejthető volt, hogy valami nem lesz rendben. Hát nem is volt. A helyzeten tovább ront a gyenge forgatókönyv, az ésszerűtlen eseményszál és a tény, hogyha nincs benne a Joker, ugyanúgy folyhatott volna tovább minden.
Egysíkú karakteralkotás, nemlétező jellemfejlődés, teljesen következetlen cselekedetek jellemzik a többi szereplőt is, akik közül egyedül Harley Quinn emelkedik ki, ő is csak a színésznő játéka miatt (szomorkásan gondolunk bele, hogy mit kihozhattak volna egy Harley-Joker párosból Heath Ledgerrel Nolan rendezésében).
Ha a DC annyi pénzt és energiát fektetne a forgatókönyveibe, mint a CGIbe és a reklámba, valami egészen sziporkázót kaphattunk volna. Azonban nem így történt, úgyhogy be kell érjük azzal, hogy kellemesen elszórakozunk, jókat nevetünk, de ne kezdjünk el merengeni a plot hole-okon, a szereplők butaságán és úgy általában azon, hogy ezért vajon mennyi pénzt kapott a forgatókönyvíró/rendező? Adja az egészet oda annak, aki a zenét válogatta és a hangot vágta.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése